One travelstory
Maud,  Persoonlijk

Naar France, het land van de liefde!

Afgelopen zomer was de eerste vakantie samen met mijn vriendje. Van te voren ben ik lekker bezig geweest met het uitstippelen van onze route, aangezien we meerdere plekjes wilden bezoeken. We zijn allebei gek op Frankrijk, dus dit is ook de bestemming geworden. USB-stick vol met muziek en gaan met die banaan!!

Vanuit (het mooie) Leeuwarden zijn we eerst naar het Gérardmer gereden. Dit is een plaatsje helemaal in het begin van Frankrijk. We kwamen iets te vroeg aan, waardoor onze kampeerplek nog niet leeg was. Dit kwam goed uit, want na een rit van 8 á 9 uur heb je echt geen zin om direct met je duffe kop de haringen in de grond te slaan ..

Camping Ramberchamp

Camping Ramberchamp kun je goed gebruiken wanneer je op doorreis bent. Wel alvast een tip van ons … Langer dan 1 nacht is niet aan te raden, haha. We verbleven hier 2 nachten, maar aangezien meneer snurk en mevrouw roggel (sorry, heel vies) naast ons stonden, hebben we geen oog dicht gedaan .. Verder is de omgeving wel heel mooi. Je zit direct aan een groot meer waar je helemaal om heen kunt wandelen. In het dorpje verderop kun je genieten van een heerlijk koud biertje en wat eten, of je plant jezelf neer in een van de vele parkjes, om te genieten van de zon.

Camping L’Ardèchois

De 3e dag van onze vakantie zijn we naar het zuiden van Frankrijk gereden. Ik had de perfecte camping gevonden, namelijk camping L’Ardèchois. Niets was minder waar, dit was inderdaad de perfecte camping. Het is wel een hels karwei om er te komen (door alle smalle berg weggetjes), maar wanneer je er eenmaal bent, heb je er ook echt alles wel. De camping is redelijk groot. Onderaan heb je de rivier waar je in kunt zwemmen, maar aangezien het water laag staat kun je ook een heel stuk wandelen over de stenen. Beetje avontuurlijk, haha. & voor kinderen is dat natuurlijk helemaal geweldig. Dammetjes bouwen enzo. Als je nou niet van natuurwater houdt, kun je ook gewoon naar het zwembad gaan 🙂

De camping is nagenoeg alleen maar Nederlands, dus heel nonchalant hebben we maar direct een frikandel speciaal met friet besteld. Na de lange reis en het opzetten van de tent en de tarp (wat niet lukte), hadden we dit wel verdient.

Op de camping heb je ook een animatie team. Er wordt bijna elke dag wel iets voor de kinderen georganiseerd en anders kunnen ze zich wel vermaken in het ‘clubhuis’ (als het zo genoemd wordt). Aangezien wij zooooo goed met kinderen kunnen omgaan … Pfff.. Werden wij ook gevraagd om te begeleiden bij een spelmiddag. Het viel reuze mee en achteraf was het super gezellig en de kinderen vonden het leuk.

In het stadje Sauveur De Montagut kun je op de markt verse groente en fruit halen, maar ook zijn hier supermarkten te vinden. Leuk om eens een dagje naar toe te gaan en de buurt daar te verkennen. Mocht je nou niet steeds door de bergen willen rijden, dan is er op de camping ook een klein winkeltje waar de noodzakelijke producten ook te koop zijn.

Tijdens onze laatste avond op de camping kwam er een bandje optreden. Ze zongen voornamelijke Engelse liedjes, maar wel met een vleugje Frans accent :-p Met een aantal mensen zijn we bij elkaar gaan zitten, met wat hapjes en best veel drankjes. Echt een top avond was dit. Daarom baalden we dat we de ochtend daarop weer vertrokken.

Camping De Coursavy

Vroeg in de ochtend zijn we doorgegaan met onze route door Frankrijk en zijn naar camping de Coursavy gegaan (lobiii). Op deze camping was ik al 7 keer geweest, dus het voelde als thuis komen! Mijn moeder, zusje en vrienden van ons waren ook net aangekomen op de camping. Gezamenlijk hebben we de tenten opgezet, maar aangezien de fles rosé ook open was, was het opzetten niet helemaal voltooid, HAHA!

Anderhalf uur van de camping waren we op de heen weg een hele mooie waterval tegen gekomen. Deze kun je vinden in Sallas-La-Souce. Het is maar een klein dorpje, maar deze waterval is zeker de moeite waard om te bekijken. Neem je camera mee en lekker fotoshooten!!

Iets dichter bij de camping heb je ook het stadje Conques. Het is een heel oud stadje met kerken en kleine sneup winkeltjes. Mocht je hier meer over willen lezen, dan kun je hier wat meer informatie vinden. Ze hebben hier ook de lekkerste crêpes met nutella, dat is een ding wat zeker is.

Vroeger, in de tijd van Hyves, had je natuurlijk nog geen telefoon waarmee je al je social media kon bij houden. Sms’en en daar hield het wel mee op. Gelukkig voor ons was er in een dorpje verderop een internet café, Hotel Du Pon (overigens nu gesloten). Waterschoentjes aan, luchtbed mee, geld in een plastic zakje en daar liepen we dan. Even van een ijsje genieten, onze vrienden laten weten hoe het was op de camping en daarna op het luchtbed afdrijven terug naar de camping. Dit laatste is uiteindelijk een traditie geworden en ze proberen elk jaar het record aantal mensen wat mee drijft te verbreken. Afgelopen jaar waren het 144 mensen !!!

Orléans

Na 1 weekje was het einde van deze camping ook aangebroken en wilden we nog 1 tussen stop maken voordat we naar huis gingen. Het plan was eigenlijk om weer terug naar het Gèrardmer te gaan, maar in plaats daarvan hadden we een super luxe hotel kamer geboekt midden in Orleans. Hier konden we even heerlijk uitrusten en in een lekker queensize bed slapen. Dat is toch net iets anders als op een luchtbed haha. Dit was een goede afsluiting van onze vakantie!

Laat je reactie hier achter